Svi koji imamo djecu, znamo da imamo ogromnu odgovornost! Postoji nešto što se formira u ranoj dobi, a zove se motivacijski sustav pojedinca. Dobar motivacijski sustav u zreloj dobi pozitivno utječe na sve životne ishode i zove se “motivacija za ovladavanje”. Negativni sustavi zovu se “ego motivacija” – fokusirana na nagrade, ishode i priznanja te “amotivacija” ili odustajanje/odgađanje radi straha od razočarenja.
Motivacija za ovladavanjem ima jedan cilj – učenje, razvoj i trud bez uspoređivanja.
Kada pokrećemo inicijative, projekte ili radimo zadatke, a fokusirani smo na svoju izvedbu bez strepnje o ishodu, to se zove motivacija za ovladavanjem. Kada taj koncept usvojimo, neuspjeh ne tretiramo kao poraz, već kao informaciju i učenje. Učimo i padamo. Od onih koji nas pobjeđuju učimo, kada gubimo učimo, zapravo uvijek učimo!
Film “Gospodar prstenova” trening je motivacije za ovladavanje, kao i emocionalne inteligencije
Konstantni pritisak i tama koji okružuju naše junake na duže vremensko razdoblje, u jednoj naoko bezizglednoj situaciji, kao protutežu imaju neprekidno svjetlo nade, razvoja i kretanja naprijed, korak po korak. Film doslovno ima jako puno kretanja i hodanja. Slike puta i udaljenih ciljeva djeluju obeshrabrujuće, a čim je svladana jedna planina, odmah poslije dolazi dvostruko teža.
Analizirat ćemo neke od glavnih likova i njihove odgovore na izazov.
SARUMAN (čovjek bez kičme)
Saruman je nadčovjek. On je Maiar i biće koje daleko nadilazi čovjeka u sposobnostima, intelektu i iskustvu. U trenucima krize i pritiska, usprkos svim svojim talentima, on se lomi i okreće tami. Jedna filmska scena doslovce kaže da je “Saruman mudri, postao Saruman budala”.
BOROMIR (laka rješenja donose pad, a pad donosi iskupljenje)
Boromir je čovjek iznimne karizme i sposobnosti. Pravi uglednik iz loze uglednika. U trenucima krize i pod velikim pritiskom on ne prelazi direktno na stranu tame, no poseže za lakim rješenjima. Primamljivost moći za koju smatra da sve može riješiti i manjak poniznosti početak su njegova pada. Ipak, spoznaje svoju grešku i iskupljuje se dajući vlastiti život za tim.
FRODO (predanje, fokus i otpornost)
Frodo se nalazi u neprekidnom mentalnom i emocionalnom pritisku koji samo raste i raste. Svaki korak izdržava, nastavlja i ustaje. Najmanji od svih likova ima najteži zadatak, a svladava ga potpunim predanjem u svoju misiju. Kao sportaš, koji se fokusira jedino na to kako prebaciti još jednu lopticu preko mreže, tako Frodo korača u nemoguću misiju gledajući samo svoj sljedeći korak. Poruka lika: Budi spreman igrati dugu i tešku tekmu!
GANDALF (lider, mentor i coach)
Gandalf je pravi lider i mentor. Onaj koji ima karizmu kojom jača druge oko sebe. Kad je Gandalf blizu, svi nekako vjeruju da će biti dobro. Osoba čija prisutnost drugima ulijeva nadu, sigurnost i ohrabrenje. Kad je povrijeđen i izdan, Gandalf tješi i traži rješenja. Život je avantura u kojoj treba znati igrati! Gandalf u jednom trenu umire i ponovno oživljava. Tada postaje jači nego ikada prije. Konačni krah je preobrazba i vrata u novost. Poruka lika: Igraj do kraja i razvijaj druge oko sebe!
ARAGORN KRALJ (nadići svoj strah, prihvatiti odgovornost)
Aragorn je plemenit, heroj, hrabar, ali ima jednu manu. On se boji samoga sebe i bježi od svoje “mračne strane”. Njegova je sudbina da bude kralj. Što znači biti najbolji ranger, kada zna da treba biti najbolji kralj? Tek kada se suočio i prihvatio što mu je činiti, njegova pojava zasjala je u punom sjaju. Poruka lika: Prihvati samog sebe!