Virtualna stvarnost u prodaji, turizmu, medicini, industriji zabave, obrazovanju i pravu

VR je skup tehnologija koje korisnika “uranjaju” u virtualno okružje

VR

VR je diljem svijeta stvarna realnost

Svoje prvo iskustvo s rastućim tehnološkim fenomenom virtualne stvarnosti (VR) – Virtual Reality i proširene stvarnosti (AR) – Augmented Reality doživio sam na eventu jedne velike banke, tijekom prezentacije VR/AR tehnologije, gdje sam imao priliku nositi i isprobati VR headset koji me prebacio u potpuno novi svijet u kojem sam gledao, digitalno komunicirao i gestikulirao s hologramima, 3D sadržajem i slikama koji su bili superponirani na stvarnost.

Primjena VR-a

Glavne primjene VR-a moguće su u sljedećim područjima:

Prodaja

Poduzetnici mogu koristiti VR tehnologiju kako bi bolje promovirali svoje proizvode i usluge. Mogu potencijalnim kupcima pružiti iskustvo o tome kako bi bilo biti kupac njihovih proizvoda i usluga, odnosno kako bi mogli koristiti proizvod kada bi ga kupili.

Medicina

Medicina je jedno od najjačih područja primjene VR-a. Pretežno se upotrebljava za obuku liječnika i medicinskog osoblja, ali i prilikom određenih zahvata, najčešće u područjima kirurgije, psihijatrije. Tako se VR može koristiti za liječenje psihičkih problema – fobija (npr. straha od letenja), traumatskih poremećaja (PTSP-a), anksioznosti…

Turizam

U Las Vegasu, u lancu hotela Palladium, prilikom check-ina gosti se mogu poslužiti headsetom s virtualnim slušalicama kojima uranjaju u virtualno okružje u kojem se pojavljuje virtualni lik. On vodi gosta po hotelu i upoznaje ga sa svim sadržajima koji su uključeni u hotelske usluge te s najbitnijim informacijama o turističkoj destinaciji.

Primjer prvog virtualnog hodočašća je poznata španjolska tura “Il Camino” do svetišta Santiago de Compostela. Kod nas virtualni Muzej krapinskih neandertalaca sadržava virtualni prikaz zahvaljujući kojemu posjetitelji mogu zaviriti i razgledati sve postave. Cijelo to posebno područje VR-a naziva se virtualnom baštinom (engl. virtual heritage).

Obrazovanje

VR tehnologija može se primjenjivati u obuci svih stručnjaka, ali i polaznika u obrazovnim ustanovama. Za mlade učenike VR u učionici može predstavljati virtualne izlete, igre, a može koristiti i djeci s posebnim potrebama.

VR se godinama uspješno koristi za obuku medicinskih stručnjaka, ponajviše kirurga.

Studija provedena na Medicinskom fakultetu u Los Angelesu podijelila je 20 sudionika u dvije grupe, jednu za tradicionalnu obuku, a drugu za VR obuku. Nakon završetka obuke, sudionici su sanirali prijelom tibije umjetnog modela, a rezultate je ocjenjivao stručni promatrač bez znanja o vrsti obuke koju je svaki kirurg prošao.

U usporedbi s onima koji su se obučavali tradicionalno, sudionici koji su prošli VR obuku postigli su 230% višu ukupnu ocjenu, završili su obradu 20% brže i izvršili 38% više koraka navedenih na kontrolnoj listi.

Zabava i razonoda

Ovo je jedan od najzanimljivijih primjera primjene VR-a zato što je ovakva vrsta tehnologije idealna za industriju zabave. VR tehnologija svakako je najzastupljenija u gaming industriji gdje je već odavno započela nova era gaminga i postalo je uobičajeno igrati videoigre na različitim konzolama (PlaystationVR, XBOX), nadopunjenim različitim uređajima, od kojih se najviše koriste headseti kao što su OculusRift, HTCV i Google Cardboard.

Pravna struka

Kad sam nedavno predavao studentima Pravnog fakulteta, činilo mi se kako se malo toga promijenilo od mojeg studija prava, koji je bio prije više od trideset godina. Korištenje VR/AR/MR na ovom fakultetu može pomoći u transformaciji i kvaliteti pravnog obrazovanja. Na primjer, umjesto da proučavate teoretske odredbe i samo zamišljate njihovu primjenu u praksi, zamislite da gledate i doživljavate slučajeve u bogatijem i smislenijem VR/AR/MR formatu kao da ste njihov izravni sudionik.

Diljem svijeta to je već stvarna realnost.

VR bi mogao omogućiti i funkciju učenja i razvoja za odvjetnike, nalik na to kako simulator leta obučava pilote zrakoplova. Ako ste parničar, VR bi vam mogao pružiti iskustvo virtualne sudnice kako biste mogli vježbati kroz simulaciju suđenja. Ako ste odvjetnik za pregovore, VR bi vam mogao pružiti simulirane scenarije pregovora s odvjetnicima koji žestoko pregovaraju. Javna suđenja mogla bi se održavati na sudovima prema mjestu gdje se zločin dogodio, ali o suđenju bi mogli odlučivati porotnici na sasvim drugom području, sudjelujući s pomoću VR-a.

Ova bi “virtualna sudnica” bila od neprocjenjive važnosti u međunarodnim, prekograničnim predmetima, poput onih koji se vode npr. u Haagu. VR se također može koristiti kako bi se svjedoci mogli zaštititi i svjedočiti na daljinu ili ako je okrivljenik u zatvoru.

Klijentima bi bilo moćno gledati odvjetnike u stvarnom vremenu (ili snimljeno) kako funkcioniraju u suđenju, davanju završne riječi pred porotom ili u pokaznoj medijaciji.

Odgovornost za štetu proizvođača, zaštita podataka i privatnost, patenti/IP

Porast VR-a mogao bi utjecati na pravnu doktrinu i budući rad pravnih profesionalaca, prvenstveno odvjetnika, u smislu priljeva novih predmeta radi odgovornosti za štetu proizvođača zbog nesreća prouzročenih korištenjem VR-a, kao i radi zaštite podataka koji mogu biti snimljeni korištenjem VR-a, a morali bi biti obrađeni i pohranjeni na siguran način, i to uz izričito dopuštenje ili radi zaštite intelektualnog vlasništva (IP).

Odgovornost za proizvod

Prvi korisnici VR-a već su iskusili glavobolje i “virtualnu mučninu kretanja”. Proizvođači igara koji koriste VR moraju igračima dati upozorenja o tome. Kako VR okružja postaju sve realističnija, raste rizik da korisnici s ograničenom prostornom svjesnošću izgube ravnotežu i ozlijede se. Pokemon GO groznica već je pokrenula probleme oko odgovornosti za proizvod, budući da su igrači bili toliko zaokupljeni igrom da nisu bili svjesni svoje okoline, što je dovelo do brojnih prometnih nesreća.

Zaštita podataka i privatnost

Zbog uvođenja Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR) i potencijalno velikih kazni, organizacije moraju biti svjesne sigurnosti podataka koje posjeduju. VR headset može snimiti velike količine osobnih podataka kao što su spretnost, vrijeme reakcije i lakoća kretanja, što bi moglo izgraditi zdravstveni profil korisnika. Proizvođači VR-a moraju osigurati zaštitu privatnosti te da se podaci obrađuju i pohranjuju na siguran način – i to samo ako za to imaju izričito dopuštenje.

Patenti i IP

Razvoj VR-a uključuje veliku količinu hardvera i softvera, pa će intelektualno vlasništvo (IP) morati biti uključeno u komercijalne ugovore. U virtualnom svijetu korisnici mogu poboljšati ili stvoriti novi vlastiti sadržaj – to postavlja pitanja o tome komu pripadaju autorska prava. Ovo područje zakona trebat će proširiti uz pažljivo razmatranje ove tehnologije.

www.petric-kajic.hr

Želite li se uključiti u poduzetnički mindset, prvi doznati novosti iz svijeta poduzetništva i sudjelovati u našim novim projektima?! Obećavamo da vaše podatke nećemo ni s kim dijeliti.

Hvala! Uspješno ste prijavljeni.