Esport – nova brzorastuća industrija zabave

Zamislite cijele grupe igrača koje se okupljaju i igraju svoju omiljenu igru.

esport

Esport je igranje i gledanje natjecateljskih videoigara. Igrači se natječu jedni protiv drugih na događajima uživo, podržani strastvenim navijačima i sponzorima. Sad, zamislite one igrače koji igraju na stadionu na kojem se njihove akcije prenose tisućama gledatelja. Istodobno se na mreži prijavljuje velik broj gledatelja na daljinu. To je fenomen poznat kao Elektronski sport ili esport. Esport igre mogu se igrati na računalima (PC), konzolama (PlayStation, Xbox, Nintendo Switch itd.), a u posljednje vrijeme sve više na mobilnim telefonima.

Je li riječ o pravom sportu?

To je najčešće pitanje koje proizlazi upravo iz imena esport. Gameri će reći kako se radi o sportu, jer imate opremu kojom igrate, bodove koje skupljate i morate biti utrenirani kako biste igrali na profesionalnoj razini. Prema tome, esport se u teoriji nikako ne razlikuje od, primjerice, pikada.

Kako bismo esport prihvatili kao “pravi” sport, trebali bismo izaći iz okvira “pravog” sporta, a to još uvijek nismo uspjeli. Kako danas stvari stoje, održavaju se pomaci u percepciji esporta i gotovo je sigurno da će doći i do olimpijskog sporta – ali danas je esport, bar službeno, oblik natjecanja, a ne punopravni sport.

Gdje je nastao esport i koliko dugo postoji?

Prvo natjecanje koje bismo mogli nazvati esportom, odnosno prvo organizirano natjecanje u nekoj videoigri, dogodilo se 1972. godine na Sveučilištu Stanford u SAD-u, gdje je pobjedu u igri Spacewar odnio gospodin Stewart Brand.

Rast modernog esporta kakvog sada poznajemo generalno se veže za Južnu Koreju krajem devedesetih, kada su ustanovljene prve profesionalne lige, turniri i natjecanja u igri Starcraft.

Je li svako natjecanje u videoigrama esport?

Iako bismo lako mogli reći da je ova tvrdnja istinita, ovo je zapravo predmet rasprave. Kako bi nešto bilo esport, trebalo bi se raditi o igri koja ima razrađen sustav natjecanja i kompetitivnih liga, ali i o igri koja količinu nasumičnih događaja na koje igrač ne može utjecati što više smanjuje.

Koje su to esport videoigre?

Igre mogu biti svih žanrova, ali najpopularnije su MOBA (strategija u kojoj kontrolirate svog heroja), FPS (pucanje iz prvog lica), igre u kojima se tučete, battle royale igre u kojima prikupljate oružje i opremu te se borite s protivnicima da biste ostali posljednji. Trenutno u svijetu postoji velik broj esport naslova, ali neke od igara koje vrijedi izdvojiti su League of Legends, Counter Strike: Global Offensive, Dota 2, StarCraft 2, Overwatch, Rainbow 6, Fifa, Call of Duty, Street Fighter, Halo, Super Smash Bros., Fortnite i PUBG. Ovo je tek vrh sante esport naslova.

Koji je najveći esport turnir?

Međunarodni turnir u online video igri Dota 2 već je godinama najveći turnir na svijetu po nagradnom fondu. Glavna nagrada “The Internationala” ove je godine prešla brojku od 30 milijuna dolara.

Kako se prati esport i tko to prenosi?

Najbolje mjesto za praćenje esport turnira zasigurno je Twitch. Internetska platforma za prijenos sadržaja uživo u vlasništvu Amazona najpoznatije je mjesto koje prenosi gaming i esport sadržaje. Ako nikada niste gledali Twitch, zamislite ga kao YouTube, ali s velikom većinom sadržaja koja se emitira uživo.

Esports je globalna industrija sa značajnom populacijom obožavatelja u Sjevernoj Americi, Aziji (Južnoj Koreji i Kini) i Europskoj uniji (Njemačkoj i Velikoj Britaniji).

Novo polje prava – esport pravo

Esport je s pravnog stajališta donio neke jedinstvene izazove. Zapravo, potreba za profesionalcima koji razumiju ovo područje prava narasla je do te mjere da je prvo odvjetničko društvo posvećeno u potpunosti esportu otvoreno početkom 2017. godine. Kako će popularnost ovog područja rasti, tako će rasti i potražnja za pravnim uslugama.

Što je Esport pravo?

Riječ je o novom području prava koje uglavnom karakterizira izrada ugovora za igrače za Esport timove i izrada ugovora o sponzorstvu. Rastuće područje esportskog prava pokriva sve, od klađenja do intelektualnog vlasništva.

• Intelektualno vlasništvo

Elementi koji mogu biti kombinirani u multimedijalnom proizvodu obuhvaćaju glazbu, tekst, fotografije, crtežne isječke, grafike, softver i pokretne slike. Svaki od ovih elemenata, sam za sebe, može biti predmet autorskopravne zaštite. Osim toga, kompilacija ili konsolidacija ovih djela – sam multimedijalni proizvod – može uživati autorskopravnu zaštitu ako je nastao izvorni proizvod. To može dovesti do problema s licenciranjem kada se igra koristi na javnom događaju. Igrači koji odluče streamati svoju igru ili stvarati YouTube videozapise radi dodatne dobiti, trebaju dozvolu autora. Igrači koji ignoriraju ta pravila mogli bi završiti u pravnim problemima.

Esport otvara značajan broj važnih problema s intelektualnim vlasništvom. Primjerice, u kojoj mjeri vlasništvo izdavača nad igrom daje pravnu kontrolu nad eksploatacijom igre kao esporta? Tko je vlasnik prava na prijenos esport turnira, imajući na umu jedinstveni doprinos koji su mu dali izdavač, organizator turnira, nakladnik, producenti, komentatori, timovi i igrači?

• Ugovorno pravo

Esport fenomen stvorio je potrebu za boljim razumijevanjem ugovornog prava. Timovi, igrači, vođe turnira i lige morat će pregovarati, sastavljati i potpisivati ugovore.

• Spajanja, preuzimanja, zapošljavanje

Kako industrija esporta raste i razvija se, tako se moraju rješavati pitanja spajanja, preuzimanja, ali i zapošljavanja. Slično profesionalnim sportskim igračima, igrači esporta su često izloženi na milost i nemilost timova u kojima igraju. Igrači moraju znati koja pravna sredstva mogu aktivirati kako bi zaštitili svoje prihode i svoju reputaciju profesionalca, posebno u fazi pregovora s timovima i ligama.

To se ne odnosi samo na profesionalne igrače, već i na juniore i amatere.

• Pravila klađenja

Iz pravne perspektive, regulatori klađenja pristupaju esport klađenju kao da se radi o tradicionalnom sportskom klađenju, ali su potrebna različita rješenja koja proizlaze iz prirode samog e-sporta.

Koje su pravne usluge u esportu?

 Izrada ugovora s igračima, ugovora o sponzorstvu, ugovora o suradnji i svih ugovora za esport timove

• Izrada ugovora za investitore u esport timove ili start-upe 

 Izrada ugovora za esport događaje, uključujući ugovore s izdavačima igara, organizatorima, timovima, sponzorima i medijskim partnerima

 Izrada ugovora vezanih uz prava i obveze prema streaming platformama poput Twitcha ili izdavačkim platformama kao što je YouTube

 Problemi s autorskim pravima u vezi sa streamingom i naravno pitanjima zaštite podataka

• Priprema općih uvjeta

 Pravna pitanja vezana uz međunarodnu ekspanziju

Želite li se uključiti u poduzetnički mindset, prvi doznati novosti iz svijeta poduzetništva i sudjelovati u našim novim projektima?! Obećavamo da vaše podatke nećemo ni s kim dijeliti.

Hvala! Uspješno ste prijavljeni.